onsdag 6 september 2017

Bak å annat



Hej å hå i regnet! 
Nu har det strilat hela dagen men
 vad gör det då kan man ju va inne med gott samvete.

Just nu tittar jag på TLC och programmet Cake boss.
Huga vilka tårtor dom gör och dekorationer som heter duga.
Skulle kanske någon gång försöka mig på en tårta med
blommor, pärlor och annat som görs med sockerpasta.
Idag blev de ingen tårta men väl en mjuk kaka med mariannegodis,
den blev jättegod.

Under tiden den var i ugnen baka jag ut några tekakor.
Jäsa sedan in i en varm ugn och ut som mumsiga bullar.

Det här med att vara pensionär blir man inte rik på,
inte när det gäller pengar.
Min rikedom är mina barn och deras familjer.
Barnbarnen står högt i kurs.
Två av dom var här och hälsade på mig för några
dagar sedan, jätte roligt att ha dem här.

Nu börjar det bli lite mindre med blommor i rabatten.
Rosen blommar fortfarande fint så några fick komma in 
i en skål och förgylla min kväll vid tv.
Tycker den är så jätte fin å doftar så gott.

Vacker utsikt och mycket vatten finns också här.
Bestämde mig för att åka till sjön,Vänern, till vårat gamla 
fiskeställe men det gick inte att komma dit.
Skogen var nertagen och där vi kunde parkera bilen var borta.
Då fick det bli längre bort istället.
Så här fick det bli en fika och bara njuta av utsikten.


 Nu får jag nog sluta för denna gång.
Önskar er en fortsatt finfin vecka.
Kramkram från Maria


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

7 kommentarer:

Anki sa...

Det ser gott ut det där ... både kakan och tekakorna!
Visst är våra barn och barnbarn det bästa vi har... mycket mer värt än rikedom i form av pengar :)
Vackra väldoftande rosor - härligt!
En fin utflykt med härlig utsikt ... och kloka ord som avslutning!
Ha det gott!
Kram och god natt!

Gittans Pysselsida sa...

Den kakan såg god ut, var har du hittat det receptet,Marianne är väl den goda karamellen? Och tekakorna ser också goda ut, du är duktig på att baka, jag kan få till en rulltårta ibland, men jag är inte så mycket för kaffebröd så det kvittar ju!!
Du har en härlig miljö omkring dig,och du gör rätt som utnyttjar den,
Här har också regnat HELA dan, vi hade tur i helgen att vi fick klart rabatten utanför balkongen som jag skrev om häromdan, för då var det bra väder , det verkar som det ska regna i alla fall till på måndag, usch och fy!!
Kram

Hajan sa...

Det såg jättegott ut. Roligt när barnbarnen kommer också.
Det är så roligt med dessa små.
Min dotter berättade att fyraåringen hade sagt till henne, Mormor
skall vi inte taga tag i detta, så vi får kaffet snart.
Han dricker inte kaffe, men var väl sugen att få något i magen
i alla fall. Han är så stolt med över en lilla syster som bara är 3 månader. Hon är så söt min Ellen säger storebrorsan.
Härligt. ha det bra kramis från Hajan

Fenixmonas sa...

Bakning är perfekt under regniga dagar! Ser gott ut. kramiz

Vardag och flärd sa...

Så vacker ros du har! Mina rosor har blommat över redan tyvärr. Ja, visst är barnbarnen en oerhört stor glädje för oss och de lär oss att se lite enklare på saker och ting.
Ha det fint!
Kram Eva

Marita sa...

Nej inte blir man rik på pensionen, det är ett sorgligt kapitel. Desto rikare blir man precis som du säger med barnbarnen. Dom förgyller verkligen dagen när dom kommer.
Regndagar kommer det väl bli nu när det regnat så lite under sommaren och regn behövs ju. Trist att vara ute i för en del hundar. Min Nellie gillar inte regn knappt hon går ut. Bamse däremot går ut i alla väder.
Bakning är inte dumt att pyssla med när vädret är sämre. Just nu är det äppelkakor eller pajer som gäller, så gott...
Så vackert du har där vid Vänern, perfekt att göra en utflykt och njuta av det vackra och stillheten i naturen.
Dina kloka ordspråk tar jag med glädje till mig varje gång jag läser dom..
Kram vännen och sköt om dig♥

Unknown sa...

Strange "water hack" burns 2lbs overnight

Over 160000 men and women are trying a simple and SECRET "liquids hack" to burn 1-2 lbs each and every night while they sleep.

It's painless and works all the time.

You can do it yourself by following these easy steps:

1) Take a clear glass and fill it half full

2) And then use this strange hack

so you'll become 1-2 lbs lighter when you wake up!