onsdag 10 februari 2016

Hej igen



Nu har det blivit så där tokigt igen med inläggen.
Fyra veckor sedan jag skrev sist.
Snön har blivit utbytt mot ett evinnerligt regnande
men helt ok det också. Skönt när det är lite varmare ute och det
märks av inne också. Vi har så kalla golv, min granne la en termometer, 
när det var som kallast, på golvet och det var bara 8 grader.

. Har börjat att försöka med lite längre och raskare promenader,
Gick en dag till närmaste affär och handlade lite,
3 kg i ryggsäcken å 2,5 kg i påse, det var jobbigt uha.
Det blev 6 km så jag kände mig ganska så nöjd.

Lite promenadbilder,
detta är från Glyxsjön väldigt fint att bada där på sommaren.
Fortfarande ett tunt lager med is.

Det låter ganska mycket under isen, Seb funderar 
på vad det är för konstigt ljud.

Här sitter änderna och kurar, från Upperudshöljen.

Har haft Leo, barnbarnet här hos mig några gånger
de senaste veckorna, till farmors stora glädje.
En av gångerna tog vi en promenad ner och matade änderna.
Nu får det bli till att frysa in gammalt bröd så vi kan göra om det.
När vi kom hem så rasade vi pepparkakshuset, han mumsade på lite av det.

Promenad till skogen hanns också med, 
ja livet kan inte vara så mycket bättre än så här när man hittar vatten.

 Jag har blivit färdig med lapptäcket som inte blev ett täcke.
Jag fick se när jag skulle sy ihop bitarna att alla var ju inte 
lika stor, ja då har man lärt sig något av detta till nästa gång,
att man måste vara jätte noga när det klipps till.
Ja något blev det trots allt, ett överdrag till kökssoffan 
och dynor till stolarna, inte illa de.


Sedan hamnade jag i ett tillstånd av städmani, mattor piskades, 
överdrag har tvättats och soffan blev superdammsugen.
Ja för övrigt mår jag bra.

Har stickat färdigt mina raggsockor, första någonsin ganska nöjd med dom.

Har börjat med ett par till min lille bandyspelare, Leo.

Nu skall jag ta mig lite kaffe och en bit chokladkaka 
 som jag bakade häromdagen.

Senare får det bli en runda och kolla vad ni gjort.
Ha det gott och ta hand om er.


Önskar er en fin Alla Hjärtans dag

Kramkram

26 kommentarer:

Hajan sa...

Så härligt Du berättar om Din vardag med barnbarnen Du har ju en
underbar natur runt omkring dig med.
Jag är inte mycket ute, men jobbat som attan inne. Har frya ur mitt stora frysskåp. Det både nyttigt och lärorikt.

Skall koka lite höstsoppor , för jag har alla ingredienserna i skåpet.
Skall bara köpa till lite Palsternackor och Selleri Det räcker länge det. Jag har Färdtjänst eljest finge jag inte hem något-
Det brukar bli 2 papperspåsar full och 2 plastpåsar. Men roligt att träffa lite människor också. I dag har jag bara EN HALVTIMME PÅ MIG
ATT HANDLA. Så får man inte prata för mycket- Så skönt att Du kommit i gång. Jag fick Lappsjuka efter 3 tomma data dagar. Ha det bra
och trevlig lördag

Gilla sa...

Så trevlig att höra av dig igen. Det är ju länge sen både du och jag ha varit i farten.

Sv: Det var faktiskt riktigt roligt, att bli igenkänd på det viset. Men jag blir också lite generad.

Du och jag håller ju på med samma saker. Jag håller också på att sticka sockor. Det blir i parti och minut, för det är en sort utan hälar. Det blir sockor i en slags resårstickning.

Kram/Gilla

TantGlad sa...

Härligt att du bloggar igen. Du har ju så mysiga inlägg om ditt å datt.
Du har Värkligen fixat och haft dig. Så kreativ duktig du är.
Fina bilder, och en kvällskram till dig.

Vardag och flärd sa...

Jag blir så glad när jag ser bilden på Leo om sitter och leker vid vattnet, det är så ungar ska ha det!
Här är också ett evigt regnande och jag klagar inte - inte än i alla fall. Just nu snöar det här men det bekymrar mig inte, blir nog inte så mycket och plusgrader är det.
Önskar dig en fin helg!
Kram Eva

Evashusotorp sa...

HEJ
Oj va du fixat å donat, hääääääärligt.
Önskar dig en riktigt fin helg å en härlig allahjärtansdag.
Många kramar till dig

Maria sa...

Hej på dig
Tittar in för att se att du har det bra. Verkar så :)
Har inte bloggat på länge men nu funnit ny energi entligen.
Så titta in om du vill.
Kram från Hörnan

Mita sa...

Det blev fint ändå trots att det inte blev nåt lapptäcke, men du är ju otroligt kreativ och händig, jag blir riktigt avundsjuk..**..Fina raggisar fick du till också. Dom kanske behövs med så kalla golv,hualigen...
Mysigt också att ha barnbarns besök, det förgyller verkligen.
Så gott att höra att du mår bra, det glädjer mig, hoppas det fortsätter så.
Stor varm kram till dig vännen♥♥♥

Fenixmonas sa...

Så härligt du haft det och tid för barnbarn också, här känns det som om hela livet just nu bara handlar om jobb, vilket det också kanske gör. det går ju inte att klyva sig. Kramiz

skapa och inreda sa...

Tack för ett mycket trevligt inlägg som jag blev glad över att få ta del av.
Önskar dig en trevlig dag.
Annika

Polargrevinnan sa...

Det blir ibland att bloggen får vila. Antingen är det dålig fantasi
eller så räcker tiden inte till.
Trevligt att du är tillbaks igen. Det var ett så fint inlägg med
härliga bilder.
Du är så händig. Jag är inte det, det är nog en gen som fattas.
Det ser så roligt ut med lapptäcke. Jag har en väninna som håller
på att sy ett täcke som min syster skall ha. Han vet inte vad hon
ska ta betalt och inte vet jag. Tyvärr är det dålig timpenning på
handarbete.
Det är härligt att ha barnbarn på besök. Mina är vuxna nu och det
är roligt när de dyker upp.
I morgon skall jag se mitt barnbarnsbarn för första gången. Hon är
några veckor men föräldrarna har varit så förkylda så de ville inte
jag skall komma. Det är inte så längesedan jag var sjuk med
lunginflammation.
Om någon timme kommer min son från Stockholm och stannar några timmar.
Herrn är borta och spelar bridge så sonen och jag skall laga mat till
oss. Det blir biff och klyftpotatis.För min del blir det biff med
tomatsallad. Jag håller fortfarande på med diet och kilona minskar,
dock inte så fort som jag önskar.
Ha det bra.
Kram Viola

Ruth sa...

Långt mellan mina inlägg också, lider över det, men orken har lixom inte väckt upp min hjärna. Jag som aldrig kunde hoppa över en dag förut, tänk så det kunde bli. Du måste ha torpargrun där du bor eftersom det är så extrem kyla på golvet, massor av mattor är ett måste. Känner igen denna kylan från vårat semestertorp i Värmland. Så fint foto på Seb, hur gammal är han ?
Har du katterna kvar ? Så fint du har sytt till ditt kök, duktigt värre tycker jag. Att sticka är så otroligt kul och rogivande, en kul hobby, har alltid något på stickorna, nu en kofta.
Kul med barnbarn, en ynnest att få ha dem hos sig, snart är dem stora och får annat för sig.
Kramen

Mycket annat & lite betong sa...

Jag satte också igång med promenader men så kom influensan och sen kom jag av mig.
Så snyggt det blev med "lapptäcket" som stolsdynor och sofföverdrag i stället.
Förstår att Seb undrar vad det är som låter. Vår hund tyckte inte om att gå på isen när den lät.

Kram Agneta

Äppelblom sa...

Ser att du också inte skriver så ofta på bloggen.
Så många fina bilder du visar och jag ser att dina barnbarn också växer, precis som mina! Så fint det blev med nya överdrag. Jag och min lillasyster drog fram symaskinen förra veckan, när jag var hos henne, så det blev ett och annat överdrag då också.
Snart påskhelg, så då önskar jag dig GLAD PÅSK!
Kram Inga

Hajan sa...

Jaa, nu saknar jag verkligen dina rader. Det verkar som
inte bara Du, utan många har lagt av lite på sitt skrivande.
Jag skriver en liten hälsning igen till dig, kram från Hajan

Mita sa...

Kikar in och kollar läget hos dig. Hoppas allt är bra med dig och dina nära och kära. Saknar dina inlägg, men jag skriver inte heller så ofta nu för tiden så jag ska väl inte säga något..**
Ha det gott vännen och sköt om dig
Många kramar♥♥

Hajan sa...

Är Du dålig Maria ? Nu är det verkligen länge sen
hjälper ju barnen mig. Men man vbill ju inte ligga påsom skrev så härliga inlägg, om katterna och lilla Seb.
Det var tunga saker att både bära och ha på ryggen.
Jag har ju min färdtjänst som tur är, eljest finge jag aldrig hem något.
Om det är något speciellt ber jag barnen, men man vbill ju inte ligga på.
Ha en skön sista Aprill och första Maj. jag skall kolla allt på tv.

Hajan sa...

Tack för att Du skrev hos mig, sitter i dag och kollar hos er som
har tappat lusten lite Jag blev lite arbetslös ett tag. Sonen ringde
återbud och kommer i morgon i stället. Mitt barnbarn ville till sin
mormor och hälsa på, så därför skippade de Farmor. Vi hinner och träffas ändå, de bor nära mig. Jag ugnsteker Kyckling i ugn just nu,
det doftar så gott här. Jag har också väldigt vackert väder här.
Du är duktig att gå ut och gå, det är inte jag , jag tycker jag går som i ett skyltfönster. Jätteknasiga jag det är massor med fönster runt här. Nu är jag elak eller också har jag blivit lite folkskydd.
Blev så glad i förgår fick jag lyse i taket igen, efter min jäkla
brann här. Usch det vill jag aldrig vara med om mer.
ha det bra nu och må bra önskar tjatiga Hajan.

Äppelblom sa...

Hej på dig!
Ja, det är likadant för mig i bloggvärlden nu. Det blir högst ett inlägg i månaden och det är kanske inte så roligt för ens följare. När jag började med instagram - där jag skriver varje dag, så blev det fel med bloggen. Instagram är mycket lättare, så det är väl därför det har blivit så här.
Hoppas att du har det bra och att du passar på att njuta!
Kram till dig! Inga

Hajan sa...

Hej du kära bloggvän, vet ej hur du mår, kanske du inte vill blogga mer.
Det är därför jag skriver här i dag, vet ej själv om jag
skall hålla på.

De flesta tycker nog man är för gammal, eftersom min blogg
heter VARDAGSPRAT, bliver det ju sådant.
Det går inte hem hos bloggvännerna.
Ha det så bra du kan och lycka till.
Själv slutar jag snart, men kommer att läsa hos Er.
tack lilla vän och kram från gamla Hajan

Mita sa...

Hej vännen, har du som så många andra slutat blogga? Även jag skriver väldigt sällan på bloggen och då försvinner många av bloggvännerna där. Men dom flesta återfinns på FB eller Instagram.
Hoppas du mår bra i alla fall och att livet rullar på med barn o barnbarn ungefär som här kanske...
Kram och sköt om dig♥♥

Hajan sa...

God fortsättning önskar Hajan, hoppas du har haft en lugn occh skön Jul.

Marita sa...

Hallå vännen, kikar in och kollar hur du har det. Hoppas det är bra med dig i alla fall.
Många kramar till dig♥♥

Hajan sa...

Kära lilla Maria så glad jag blev över ditt meddelande.
Vet inte varför, men jag fastnade för dig på en gång. Så underbart med
dina katter och hundar. Barnbarnen, dina handarbeten.
Skall läsa om ditt bloggmeddelande, hade så brått att svara att jag missade resten, Du är så välkommen med dina klurigheter.
Det är så förstår du , att jag är så glad åt min blogg
vi hörs snart igen, välkommen, kram från Hajan

Marita sa...

Hej, så roligt att höra ifrån dig. Du är ju saknad ska du veta. Men så tråkigt att du inte har mått bra. Hoppas det kan bli bättre för dig.
Sköt om dig så hörs vi snart igen
Varma kramar♥♥♥

Britt-Inger sa...

Hej !
Jag saknar alla bloggvänner.... Inga skriver nu mera :(
Det var fina lappkuddar o sofftäcke du gjort !
Hoppas o önskar att du börjar skriva igen....
Kram Britt Inger....

Hajan sa...

Hejsan här är den tjatiga Hajan igen, Ville bara önska en
glad midsommar och en skön sommar över huvud taget.
Jag ju fyllt 86 år nu, så tiden går. Går nästan aldrig ut, är rädd att ramla , har ramlat inne, men tack och lov bröt jag inget denna gång. Jag är mycket själv men har ju min dator och min älskade TV.
Son Du förstår bloggar jag ännu. Får se hur länge det fungerar, det är inte många som kommenterar något. Jo sex stycken skriver alltid något. Ha, ha de tycker väl synd åt den där gamla gumman.
Jag tycker det är så roligt. Ha det bra nu, och hoppas du har det bra med
Kram från Hajan i Vardagsprat.