söndag 6 december 2015

Andra advent


Hej på er denna regniga 2:a Advent 


Sitter nu med påtåren efter en liten promenad med Seb.
Vi blev blöta kan man lugnt säga.

Kaffet brygga jag i natt innan jag kröp i säng,
blåste jätte mycket så då fick det bli så 
uti fall att strömmen skulle försvinna,
det höll sig varmt å gott tills nu på morgonen

Igår var jag med Gert, sonen och älskade Leo på Tomtetåget i Brålanda.
Vi blev då rätt rejält blöta då också men att se Leo´s tindrande ögon
när dom kom förbi där vi stod var värt allt.
Tomtar som hälsade och vinkade, ja det värmde i farmors hjärta.


Lite dåliga bilder med mobilen,
kunde inte ställa in kameran, fick ta av mig glasögonen 
annars hade jag inte sett något, regnet kom som småspik.
Vi skulle gå och hälsa på en bekant på sjukhemmet direkt efter,
det var skönt att få komma in i värmen.
Hade en riktigt trevlig eftermiddag.

Personalen hade hjälp en del boende ut i en korridor så dom
kunde se på tomtetåget, bjöd på glögg å vad det doftade gott.
Kunde inte hjälpa att tänka på min älskade mamma,
jag tänker på henne varje dag och saknaden är fortfarande stor.

Vi gick för många år sedan en halm kurs hon och jag. 
Mamma gjorde bl.a en tomte som nu finns här hemma.

Jag är så glad för efter 3 års kämpande med försäkringskassan
om 50 % sjukersättning, (sjukpension) har det äntligen blivit beviljat.
Kan säga att det känns lite tryggare att veta vad man har i plånboken.
Många gånger har jag tänkt att ge upp men fan den som ger sig.
Kontakten med försäkringskassans handläggare har väl inte alltid
varit så trevligt, det är vid de tillfällen som jag tänkt att nu får de va bra.

Igår kväll satt jag och gjorde färdigt en mössa som kanske kan bli en julklapp.
Blev ganska nöjd. 

Tycker det är så jätte roligt att virka.
Nu har jag fått för mig att sy vore roligt, kan ju inte påstå att 
jag är så duktig på det men man är väl inte för gammal att lära eller hur!

Nu tror jag att det får bli lite julkorts pyssel så alla blir färdiga.
Tar mig en liten tur till er när jag sätter mig vid datorn igen.
Tills dess får ni ha det så bra,
Ta hand om er/kramizar från Maria


11 kommentarer:

Gittans Pysselsida sa...

Förstår att vädret är väl som här,och det är ju så fruktansvärt svart, inget kul! skönt för dig att du fått klart med Kassan, måste vara trist att kämpa med dem,
Ha en fortsatt fin helg!
Inga

Hajan sa...

Så trevligt du haft det, Vet du vad jag gjorde i går kväll, jag lade fram en tändare om strömmen skulle försvinna. Ljus har jag i stakarna men jag tänder aldrig dem, Barn en vill inte det, jag tänder se små
som bara räcker 4 timmar. Får jag taga en kopia av det fina kortet om
ögonblicket. Jag har vänner jag mejlar till,
Då skulle det passa till dem.
I går kväll vid 21,00 tiden var det 12+ grader det är ju inte klokt.
Det är en ny vår igen, ha,ha nej det är väl att taga i, men skönt är det. Min son har varit här i dag, han har handlat åt mig så skönt.
Ha nu ett par trevliga Advetsdagar lycka till att ha fått
ersättningen det var ju inte en dag för tidigt.
kram från Hajan

Loka sa...

Vad mysigt med tomteparad! Kan förstå att det uppskattades.
Tiden och vår natur är verkligen ur led. Helt upp och ned.
Här uppe i norr brukar snön vanligtvis infunnit sig vid denna tid men de senaste åren har den kommit EFTER julafton, ytterst retfullt.
Regn och lite vitt är det men mest halka så man får hålla tungan rätt i munnen när man är utomhus tråkigt värre, jag minns min barndomsvinter då var det snö som hette duga.

Önskar dig en skön måndag
Kram

Mita sa...

Vad skönt att det har ordnat sig med Förs.kassan. Trygghet när det gäller ekonomin är oerhört viktigt. Mindre skönt är vädret, men inte mycket att göra åt. Mysigt med tomteparad, det kan jag tänka att det uppskattades av dom små, ja även av större också. Julkänsla blir det i alla fall.
Jag förstår att du saknar din mamma, men så fint minne med hennes halmtomte.
Du är duktig att pyssla, det finns nog i generna, så att sy kommer inte bli nån match för dig, det ska bli roligt att se vad du åstadkommer..*
Kram och sköt om dig♥

Anki sa...

Vädret är ju inte speciellt vinterlikt, men trevligt ändå med tomteparad :)
Vilken fin halmtomte... ett fint minne av din mamma...
Grattis till beslutet från FK... förstår att det känns skönt att det äntligen är klart!
Ha det gott
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Nu kom jag äntligen in på din inläggssida. Har inte lyckats med det tidigare. Måste vara den nya datorn med windows 10 som krånglar! sorry!!
KRAM
Susie

Mycket annat & lite betong sa...

Så roligt att göra saker tillsammans med barn och barnbarn. Man får stå ut med att bli blöt för att göra barnen glada. Låter kul med tomtetåg.
Vi ska hämta vårt barnbarn på dagis för första gången i morgon. Ska bli spännande.
Fint att ha din mammas halmtomte att titta på.

Kram Agneta

skapa och inreda sa...

Visst är det trevligt med allt som händer nu inför julen, roligt för alla barn med tomtetåg.
Vädret hade ju kunnat vara lite bättre men man får ta det som det kommer. Mössan ser så mjuk och skön ut.
Önskar dig en fortsatt trevlig december.
Annika

skapa och inreda sa...

Visst är det trevligt med allt som händer nu inför julen, roligt för alla barn med tomtetåg.
Vädret hade ju kunnat vara lite bättre men man får ta det som det kommer. Mössan ser så mjuk och skön ut.
Önskar dig en fortsatt trevlig december.
Annika

Ruth sa...

Nu är snart julen här, det pyntas och fixas från morgon till kväll. Vi är i Värmlands-stugan nu, ingen snö, kanske 2-3 cm, men frostfint i träden och på marken, det hopp om en vit jul, en grön jul vill vi inte ha..
Kramen. Önskar dig en riktig fin jul !

Hajan sa...

VILLE BARA PASSA PÅ OCH ÖNSKA DIG EN GOD JUL. JAG HAR FÖESÄKT ATT NÅ ALLA, MEN SÅ TÄNKTE JAG ATT JAG SKRIVER EN GÅNG TILL.
VI BLIVER INTE SÅ MÅNGA, DET ÄR JAG OCH MINA 2 BARN, DET BLEV INTE FLER I ÅR. VART ANNAT ÅR BLIVER DET SÅ, DÅ MÅSTE DE GÅ
TILL RESREN AV SLÄKTEN OCH DE ANDRA MORMÖDRARNA OCH FARMÖDRARNA I
FAMILJEN. HOPPAS DU HAR DET BRA NU I SOMMARVÄRMEN, OCH TÄNK I DAG VÄNDER DET IGEN OCH BLIVER LJUSARE VARJE DAG.
DET GÅR NÄSTAN FÖR FORT. EN JULKRAM TILL DIG FRÅN GANLA HAJAN