söndag 11 maj 2014

Barnbarns mys


Idag är det allt ett ledsamt väder, regn å kyligt.
Vädergubben är inte på sitt bästa humör.
Hoppas innerligt att han ser gladare ut imorgon. 

Har varit förkyld ett tag och nu har ja tappat rösten,
behöver ju inte prata när det skrivs, tack å lov fungerar hjärnkontoret,
tror ja i alla fall.
Trots väder och heshet känner jag mig upprymd å glad idag,
kan ju inget annat vara.
Finfint besök hade jag igår, sönerna med familjer å Gert var här.

Det är så himmelens mysigt att ha dom här.
Daniel sitter å retar Simon med att han skall äta upp tårtan själv,
men som tur var så blev de inte så utan han fick allt sin bit.

Nu säger jag ju detta själv men hade gjort kycklingfilé till middag,
den blev så in i den god hoppas dom andra tyckte som jag.
Delade filéerna, brynte på dom la dom i lager med ost i mellan, 
sist en god sås över och in i ugnen där dom fick stå å gotta till sig.

Mellan mat å fika blev det en promenad ner till kanalen.
Tur att det fanns lördagsgodis å handla, Mira och Leo smaskar å njuter.

Hade under veckan som var, hunnit bli ett år äldre,
fick så fina blommor, dom får jag vårda väl, vill ju njut så länge som möjligt.




Ja ni förstår att det känns gott i hjärtat på torparmor.

Tror det var någon som frågade om jag bodde lite ensligt
men de gör jag inte, har allt grannar men med naturen nära inpå huset.
Detta är bilder från min framsida


och baksida


Får se om jag tar mod till mig någon gång å kikar in i jordkällaren.
Skulle tro de e mycke äckligt där inne.

Kanske en rolig historia innan jag stänger ner,

" Lille Olle kom till skolans musiklektion, öppnade fiollådan
och tog fram en k-pist.
- Men vad ska det här betyda?, sa läraren.
- Att pappa står på banken med min fiol, svarar Olle".

Önskar er en finfin början på veckan/kramkram

16 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Grattis i efterskott! Nu när du flyttat bor du inte nära mig längre då? Fina blommor du fick. Vi har varit uppe i stugan i helgen och igår var ju helt fantastiskt väder vi fick klippt stora gräsmattan som skönt är. grejat lite i växthuset och rensat lite här och var men inte blir det som på mormor Elisabeths tid inte.Får väl bli när vi blir äldre hoppas jag och kan vara där längre sammanhängande tider.
Ha nu en fin vecka.
Kram/
Berit

Äppelblom sa...

Härligt att få träffa alla dina kära.
Så mysigt du verkar bo med naturen in på knutarna.
Jag skickar med ett försenat grattis till dig - nästa månad fyller jag år.
Ha en fin vecka och kram!

Mita sa...

Oj, jisses vilken historia,haha...
Ett varmt grattis till dig vännen.Och så mysigt du hade med firandet och gott att äta. Blommorna är ju underbart vackra,hoppas du kan ha dom kvar länge.
Det är alltid tryggt att ha grannar, på lagom avstånd då förstås..**
Naturen nära inpå det är ju toppen helt klart.
Kram vännen o sköt om dig♥

Lillemor sa...

Bra historia.
Så kul för dig att träffa barn och barnbarn det är livets krydda.
Tack för alla fina bilder du visar för oss.
Ha det gott vännen och var rädd om dig
Kram

Gittans Pysselsida sa...

Grattis i efterskott!
Kram Inga

Fenixmonas sa...

Hehehe...och vad var hans pappas sysselsättning tro...Så mycket vackert omkring oss just nu, oavsett om det är sol eller ej. Mina barnbarn är stora de flesta nu och har egna barn, mitt tredje barnbarnsbarn kommer i augusti. Kramiz

Maj sa...

Fin bild på jordkällaren men jag ryser med tanke på att gå in där. I min ungdom var jag hos en faster på sommarsemester och nu minns jag hur oerhört rädd jag var när hon bar mig hämta mat i jordkällaren,,,,kan känna doften än när jag nu tänker på den. /M

Hajan sa...

Det var ingen dålig historia,
pappan fick väl sdpela en låt på
fiolen, i stället för att skjuta.

Så fint Du bor ute i naturen. tänk
att sitta under det vackra trädet med en god bok eller veckotidning.
Vet Du nu skall jag baka också, fyller den 14 maj, och barnen kommer förstås.
Kram från Hajan

ansepanse sa...

vilket fint besök du hade, förstår att du njöt av det och
GRATTIS i efterskott :)
så många vackra blommor du fick
Sv: nej, det är en klematis, mina aklejor har inte börjat blomma än
ha en fin början på nya veckan
kramar

Gilla sa...

Grattis till den nya året.

Så roligt för dig att få sånt fint besök i stugan. Mina bor ju så långt bort att man blir avis på dej.

Typiskt att killar ska kivas om tårtan. Men det var ju väl att alla fick sitt.

Jag blev nästan hungrig, när du berättade om den goda maten. Sånt gillar jag.

Vi har alltid tyckt om att dans och har varit mycket samdansade också. Så det är inte så kul att det inte spritter i benen så mycket längre. Tänk dej ett danspar, där den ene dansar med en krycka och sin partner.

Vi saknar redan Let´s Dance. Längtar redan efter nästa års variant.

Kram/Gilla

Evas Pyssel sa...

Grattis i efterskott !! Visst är det roligt att få besök av familjen och få så vackra blommor. Du bor grönt och fint , med naturen inpå knutarna. Härligt. Och ändå grannar i närheten. Ha det gott !!
Kram Eva

Huset bakom lindarna sa...

Så bra att jag fick skratta åt din historia! För vädret kan jag inte skratta åt idag heller!
Underbara blommor du fick, grattis i efterskott!
Men du, jag skulle absolut kika in i jordkällaren!!!
Kram/Finas mammis

Solglittret sa...

Grattis i efterhand!!
Du bjuder på så fina bilder på både barn och blomster....bara att sitta ner här och njuta.
Ha det fortsatt gott nu vännen och jag håller tummarna för att solen visar sig snart :)
Kram kram Lollo

badtant.bloggo.nu sa...

Ha,ha tack för skrattet. Skulle vilja följa med och kika in i den källaren, så spännande. Vilka fantastiskt fina blommor.
Nu ska jag njuta av Onsdagskvällen. Ha det så gott i torpet.
Kramen

Britt-Inger sa...

Grattis i efterskott :)
En helt underbar samling människor o alla är "dina nära o kära " Visst är man lyckligt lottad som har så´na omkring sig !
Vackra blommor o en kille som trodde sig bli utan tårta :)))) DEN bilden talar ! Härligt !
Kul historia, den sitter jag o ler år ännu :)))
Kram på dej o ha en fin dag. hoppas solen lyser på dig !

Ruth sa...

Ser att du har haft födelsekalas med kära och nära. GRATTIS i efterhand. Skulle bli sol i dag trodde jag, men det är tjocka moln på himmeln utan regn som tur är.
Hoppas du får en fin helg med vackert promenadväder. Fina bilder i dag också.
Kramen 💜 💕