måndag 30 september 2013

Vackra höstdag



Har varit ett otroligt fint väder i helgen och ledig har jag varit.
Lite trädgårdsarbete som blivit gjort, rensat ur krukorna,
planterat om en del som fått komma in i rums fönstret.
Får väl se om dom kan blomma ett tag till.

Har även samlat frö till nästa år som kanske kan glädja på nytt,
om dom kommer i jord och framförallt tar sig.
Jag är inget vidare på att få till fina växter men kanske nästa vår blir
en vändpunkt för mina "gröna fingrar" som jag inte har.

I lördags promenerade vi ner till affären och på vägen dit ligger 
detta vackra hus, tycker det är så fint, tror de kallas "Källmans villa".
Säkert någon högt uppsatt person som byggde det en gång i tiden.

Sedan på vägen hem fick jag se jätte fina lönn löv på ett träd,
gick dit och plockade en drös.
Höll på att trampa på denna gröna larv som skall bli en fin fjäril.
Namnet tror jag är Snabelsvärmare, en skymningssvärmare som 
besöker våra blommor under för och högsommaren.

Utav de fina löven, härliga färger,

blev de dessa rosor, ganska roligt att göra.
Lärde mig denna gång att löven skulle vara lite större för då var
det lättare att rulla ihop dom någorlunda fint, beskrivning fann ja Här.

Har väl blivit lite tv tittande också och under denna tid blev
det virkat några hjärtan, kan kanske ha dom till julkort.
Såg på Spårlöst ikväll tycker det är ett bra program,
förra veckan grät jag så det blev svårt att se, väldigt gripande.

Beskrivning på hjärtat fann jag Här

Ny arbetsvecka så jag får nog gå å samla kraft inför den,
Säger God natt med dessa ord.


Ta hand om er och gör det bästa av dagen/kramizar från Maria


27 kommentarer:

Hajan sa...

Så vacker dikt Du skickar med.
Jag har aldrig sett så vackra Rosor
förut. Skall kolla hur Du gjort dem. Jag vet ingen som kan virka
så mycket olika saker som Du.
Trevlig helg
kram Hajan

Hajan sa...

Kära nån hur kom Du dit, vilket land kommer det från. Men vilken bra beskrivning på Lönnlövs rosorna
tack för det med.

Lillemor sa...

Så fina rosor du gjort av löven.
Har också plockat in blommorna jag haft på balkongen.
Fina foton som alltid som du visar för oss.
ha en bra vecka och var rädd om dig vännen
Kram

Anki sa...

Härligt promenadväder... och fina bilder - visst är väl också hösten fin :) En fin dikt... och vilka fina lönnlövsrosor! Ska titta mer på det via länken... tack för den!
Ha en bra arbetsvecka!
Kram

Gilla sa...

Jag håller tummarna, att du kommer att få fina växter av dina frön, nästa år.

Att du visste vad larven heter. Jag kan inte sånt.

Jag har inte varit ute så mycket efter semestern på grund av min förkylning, så jag har inte sett så vackra lönnlöv heller. Förra året försökte jag mej på att göra såna fina rosor också. Men det var nog för små löv, så resultatet blev inte så fint som ditt.

Sv: Jag har resedagböcker sen 1980, så det är kul ibland att plocka fram albumen och läsa lite här och där.

Tack för omtanken.

Kram/Gilla

Solglittret sa...

Ja visst har vi härliga höstdagar nu!!
Och du har pysslat med löv....fantastiskt vackert pyssel...så duktig du är!!

Gör det bästa av din dag med vännen
Kramisar från Lollo

Rantamor sa...

Så vackert du gjorde av höstlöven, du är allt bra kreativ och fiffig du.

Så kul att du orkar jobba nu, efter allt kämpande med sjukdom.

Ha en fortsatt finfin vecka.

Tjingelingen från Rantamor.

Mita sa...

Oj,oj så fina rosor du gjort av bladen, undrar om jag skulle fixa det? Troligen inte så fumlig som jag är..*L*..
Men du är ju otroligt duktig och händig så mycket fint du skapar.
Tänk att du kunde namnet på den larven med prickarna,
Önskar dig en fin början på veckan
Kramar♥

Maj sa...

Jättefina lövrosor! Men någon beskrivning på dina fina hjärtan finns inte eller hur? Lagom stort handarbete för mig/M

Evashusotorp sa...

Finfina lövrosor, det är såååå härligt nu med höstens alla färger.
Hoppas du nu får en fin start på den nya veckan, å , tänk ,i morgon är det oktober.
KRAMAR I MASSOR
Eva

Gunillasljusglimtar sa...

Åh vilket mysigt inlägg Maria! Underbara bilder o härligt positiv är du,skillnad på mej ibland nu för tiden!Har gått i skogen idag drt är såå underbart! Kram på dej ♥ Gunilla

Ruth sa...

Det är hög tid nu att rädda det som skall räddas ute av växter. Jag har också plockat in det som tillhör inne men som har haft sommarviste på altanen. Det är frost varje natt, trotts det så är alla amplar/lådor på altanen prunkande av blommor, har försökt rädda dem nattetid med att ställa dem på golvet med påslakan över, men det är ju ingen idé så nu får dem bli till jord snart i komposten.
Synd om fjärilslarven, det fryser nog ihjäl inom det närmaste, lite sent ute för att utvecklas. Fina höstlövblommor och virkade hjärtan, du pysslar du.
Ha en fortsatt fin höstvecka/ kramen.

Fenixmonas sa...

Så vackra löven blev som rosor! Det har jag aldrig sett förut!
Nej, det är så svårt att se föräldrarna förändras, vissa dagar mår min pappa väldigt dåligt fast han inte är fysiskt sjuk. Kramiz

Browneyedgirl sa...

Vilken fin dikt =)
Och så fint du gjort med höstlöven. Det gillade jag.
Hoppas du har det fint, kramen

ansepanse sa...

vad vackert du fick till det där i fönstret, jag har också tagit in fyra av mina pelargoner och ställt i köksfönstret, de blommar för fullt nu och det finns massor av knoppar
vad fint du pysslade till höstlöven och vackra hjärtan du virkat
det är ingen snabelsvärmare utan en
Brunsprötad skymningssvärmare, jättefin bild på den, du hör, jag älskar att leta upp saker på nätet, riktigt vetgirig är jag :)
önskar dig en fin dag vännen
kramen <3

Anonym sa...

Ja då har jag hittat hit igen :-)
Du njuter av den fina hösten ser jag. Hoppas du mår skapligt nu. Fortsatt jobb under veckorna ser jag :-) Kul för du verkar ju trivas så bra. Dom där rosorna dom var helt i min smak :-) Så jättefint du kan göra.
Här har vi gjort klart ute nu så trädgården kan gå i ide. Känns så gott när man är klar. I dag har jag varit mycket inne fast vädret varit soligt och fint. Jag har lagat mat för lata dagar i dag. Gott att bara kunna hämta färdigt i frysen ibland.
Ha det nu fortsatt gott vännen.
Kramar OM gör Tina

Unknown sa...

Så fina rosenlöven är.
Och vilken bra idé att virka hjärtan, nu kom jag att tänka på att det snart är jul igen...

Tänkte på det med gröna fingrar.
Mina är ganska gröna, men kattorna är riktiga livsnjutare vad gäller grönt, så...det går liksom inte att ha ett blomsterhem längre.
Men jag har förstått att pelargoner, kan jag verkligen ha...ifred, så jag får nog odla det intresset lite mer.

Önskar Dej en finfin dag <3
Kramen från Eva

Evas Pyssel sa...

Vilken lustig larv !!! Tänk att det kan bli fjärilar av en sådan. Det handlar mycket om färg på hösten. Lönnlöven är så vackra . Jag har faktiskt knåpat ihop några rosor idag. De står på trappan nu och välkomnar gäster.
Dikten är så träffande. Kram Eva

Sladdertackan sa...

Vilken vacker larv! Tror inte jag sett någon sådan.
Kram

Ingrid sa...

Minns att jag gjorde några sådana rosor förra året!
Ha en bra helg och hoppas ni har lika fint väder som oss,

Huset bakom lindarna sa...

Lönnlövsrosorna är sååå fina, har aldrig sett sådana förut. Just lönn blir det ju så fin färg på. Ha en riktigt fin helg och tack för att du tittar in till mej och skriver fina kommentar! Kram/Finas mammis

Unknown sa...

Underbara lövrosor, min kollega gjorde liknande i helgen blev mäkta imponerad. färgerna är så vackra ute nu, gäller att tanka till livskontot.
Vilka fina hjärtan du gjort, själv stickar jag en tröja igen kände att jag behövde sitta i soffan och sticka lite.
Ha en fin helg.
Kram/
Berit

Mycket annat & lite betong sa...

Vilka vackra höstrosor du har gjort! Det är många vackra färger ute nu. Vilken fin larv!
Jag har också tagit in en del pelargoner men mina är inte så fina så det ser ganska tråkigt ut i fönstren. Ska försöka sätta undan dem...någonstans.

Kram Agneta

Britt-Inger sa...

Så fina rosor du gör !!
Hösten är bara såååå vacker i år…..
spårlöst är väl ett bra program ! Ja tror inte jag sett ett enda program utan att bli våt i ögonvrån :)
Ha en fin fortsatt höst !!
Kramen….

Polargrevinnan sa...

Det har gått några dagar sedan du skrev ditt inlägg och hoppas allt är bra hos dig.
Fina lövrosor du gjort. Jag har inte de fingrarna som kan fixa sådant.
Vilken bra idé med hjärtan till jul.
Fint att sätta på paketen. Försöker leva i nuet och inte tänka på jul och vinter. Det har varit så fina höstdagar. Naturen riktigt glöder.
Ha en riktig fin helg.
Kram Viola

Rosies sa...

Jag gjorde också rosor förra hösten med tips härifrån dig. Men i år är det så mycket fula angrepp på dem så jag hoppar nog över i år.
Ha en bra höstvecka..kramen

Browneyedgirl sa...

Kram och hoppas du mår fint <3