tisdag 22 maj 2012

Mysdag med Leo


Min käre lille son ringde i söndags och bjöd
mig på middag.
Så klart tackade jag ja, de blev grillat med potatissallad.
Det var det första grillade för mig i år.
Grillar nästan aldrig här hemma,
e inte så roligt att dra fram grillen när de e bara jag.
Skulle kanske börja med det mumsigt va det.
Tackar å bugar.
Vi spenderade några timmar ute efter maten,
dom höll på att rensa grusgången.
Elin hade hittat dom gamla grindarna
så Daniel tog hjälp av traktorn för att räta upp stolparna.
Det blev så jätte fint.
Ja då fick Leo å farmor åka med.
Liten traktorförare som sitter tryggt i pappas knä.

Leo älskar traktorer både små å stora 
men är lite skrajsen när dom startas,
sitta på åkgräsklipparen när den står still de e roligt.

Sedan blev de en tur i skottkärran med mamma.


och lite fotboll med en av deras hundar

Det var säkert en trött liten kille
som somna gott på kvällen, efter flera timmar ute.
Ja farmor var då trött när jag kom hem men nöjd å glad.

Idag har de varit en sådan helt underbar dag,
varmt å skönt.
Ja då måste man bara vara ute å greja.
Jag hade köpt frö till en blomma som heter Underblomma.
Har aldrig hört talas om den förut
men olikfärgade trumpetblommar och skall lukta gott.
Dom har kommit i jorden så får man väl se om de blir nåt.
Nu när de verkar bli varmare så planterade jag 
ut mina Pelargoner i en låda utanför köksfönstret.


Dom få växter som jag har får vara i krukor för,
jag har så otroligt många sniglar här,
massor å åter massor.
Det är så mycket träd här på tomten och så har jag
 ju en storodling av Kirskål,
 ja där trivs dom i den fuktiga jorden.
Tog e liten plocktur förut, fick ihop 130 st
men de känns ganska meningslöst.

Nu skall jag gå ut med Kajsa å kolla var katten är,
han är så duktig ( tycker han säkert själv)
för varje dag bär han hem mat till oss i form av möss
i diverse storlekar.
Sedan får de bli 2 Alvedon å sängen.
Om det är fint väder idag, tisdag så skall jag 
börja röja i bersån för jag fick med mig en såg från Daniel.

Avslutar med en bild från torpet och mina liljekonvaljer,
ja en del av dom.

Efter en fin dag så säger jag som så
" Rynkor borde bara visa var leenden har varit".

Kram kram från torpet

18 kommentarer:

Anki sa...

Åh vilken härlig dag! Och så fint du har på torpet :)
Ta det lite lugnt nu så du inte överanstränger armen...
Ha det gott!
Kram

Fenixmonas sa...

Sniglarna är lätt avhjälpt! planera in Rölleka, både vilda och från planskolan. Sniglarna gillar dem inte! kramiz

Lillemor sa...

Vilken härlig dag du haft tillsammans med Leo och hans familj.
Så mysigt och fint du har det vid torpet, fina kort som alltid.
Ha en bra dag och ta det lugnt
Kram på dig

Rantamor sa...

Ja den lilla killen var nog säkert hur trött som helst efter en sådan fin dag ute.

Så vackert du bor ett riktigt drömställe som många skulle vilja äga.

Njut nu och ha det så gott.

Tjingelingen.

marita sa...

Underbar dag du haft,och vad mysigt du bor.Önskar dej en fortsatt solig Tisdag.kramen

Gilla sa...

Så härligt det ser ut på torpet. Nästan så jag blir avundsjuk. Men jag vet ju hur mycket jobb det är, så jag betackar mej.

Så duktig medhjälpare det finns. Kirskål lär ju kunna användas i matlagningen också.

Sv: Jag kanske återkommer med förfrågan om saft på svarta vinbärsbladen.

Visst är det härligt väder nu och hoppas att det fortsätter.

Kram/Gilla

ansepanse sa...

vilka härliga bilder och vilken fin dag du fick med barnbarnet, jo, man blir trött av att vistas utomhus i flera timmar, man är väl liksom inte riktigt van än, vad fint du har det utanför ditt lilla torp
bamsekramar vännen

Mita sa...

Jättefint och hur mysigt som helst ser det ut hos dig.Rena torpdrömmen som många vill ha. Men är det en hel del att pyssla med,det sköter sig ju inte självt.
Ja vilken dröm att få åka traktor,och sitta på åkgräsklipparen. Vilken mysig dag ni hade, och visst tar det på krafterna för både stora och små,hehe...
Du anstränger väl inte armen för mycket nu,
Kramen och sköt om dig♥

Evas Pyssel sa...

Fy sjutton för sniglar !! Bäst att ha blommorna på avstånd för dem. Du har ju redan så mycket fint i dina krukor. jag har inte satt ut några blommor än.Jo pelargonerna förstås. De är i knopp. Det är tredje året jag har dem kvar. De står i matkällaren under köksgolvet på vintern. Där sparar man några kronor. Kram Eva

Ruth sa...

Har ätit grillat bara en gång ännu, tycker inte det är så speciellt, bara somrigt för då skall det grillas. Alltid gott när man blir bjuden och man äter tillsammans i solens sken.
Lilla Leo njuter i traktorn med pappa, snart kör han själv, ja det skall börjas i tid.

Så många fina blommor du har fått planterat ut, jag är nog sent ute, väntar till efter helgen, men då skall det börja så smått.

Så mycket liljekonvalj du har på tomten, tänk vilka dofter som blir när det blir blommor, älskar dessa blommor över allt annat (tror jag.)

En stor kram till dig vännen.

Oljekritan sa...

åh vad jag tycker att ditt torp är fint..drömställe..gulliga barnbarn osso...
varmt och skönt..nu är det bra gött i allafall//Kram Karina

Ove "Gasfoot" sa...

God onsdag morgon Maria!
Jag får skriva som övriga skribenter, att du har jättefint på Torpet. Stor stjärna i kanten!
Hos mig kan man inte sätta ut några blommor förän efter midsommar på grund av mitt nordliga tillhåll.
Fina bilder du har satt in. Du kanske skulle omskola dig till fotograf?
Grilla är gott, men jag liksom du tycker inte om att grilla ensam.
Önskar Dig många fina och härliga dagar i ditt underbara Torp!
Kram från kanten av Torneälven på gränsen till Finska Lappland i Polcirkelland.

Mycket annat & lite betong sa...

Ja, det finns många sätt att ta sig fram på när man är liten. Skottkärra tycker jag verkar skönt!
Vilket jättefint torp du bor i! Det ser så härligt ut.
Så bra att katten bidrar till matkontot! Så gör vår också!

Ha det bra nu i värmen som vi äntligen fått!
Agneta

Cina sa...

Åhhhh så fina bilder du visar och ditt torp är ju bara för underbart.
Så där skulle jag vilja bo på sommaren.
Men man orkar ju inte med.
LIlla Leo är väl för rar o söt!

Önskar dig en fin o solig dag!

Kramen

ansepanse sa...

Sv: jo :) nu har han verkligen fått i sig vitaminer :)
hoppas att du också har en lika underbar sommardag som jag har här hos mig
bamsekramen vännen

Mita sa...

Ja visst är det roligt att träffa gamla arbetskamrater och prata.För mycket prat det blir det verkligen..*L*..
Idag är det ännu en fin dag att njuta av,
Kram vännen och ha det gott♥

Anonym sa...

Så jättefina bilder du tagit. Nu har jag kollat två bloggar här som jag inte hunnit med. Du vet solen skiner och jag är ute :-)Ett helt underbart vackert väder vi har. Är bara inne det jag måste.
Gott att läsa att din arm är lite bättre nu och hoppas snart du är av med det du har på händerna också. Illa sånt du :-( Du har härliga dagar du med ser jag och det gläder mej :-)
Kramar OM gör Tina

Margit sa...

Trevlig läsning och så många fina bilder du visar oss också!!!!
Kram!!!