torsdag 29 september 2011

Sömnigt

Har nu legat o tittat på Tv, ja tittat nä sovit lite tror jag det blev.
Idag har min mamma o bror varit här hos mig. Jätte trevlig dag så roligt att dom kom och att kära mor orkar trots sina 91 år. Bror var ute och plockade kantarellerna som växte runt knuten sedan rensade mor o jag dom. Mamma tog med dom hem så vi får hoppas dom blir tillagade imorgon. När dom hade åkt passade jag på att handla lite för helgen. Sedan tänkte jag att nu skall jag inte glömma bort Bonde söker fru men fanken det hade jag ju redan gjort, de e ju torsdag idag.


Satt igår kväll o läste i böcker som handlar om mina förfäder. Det är en man från Mellerud, Olle Ljung, som forskat hela sitt liv om en släkt som heter Ingevaldssläkten. Hittade en berättelse som handlade om min farmors, farmor o farfar, den är så söt så jag måste bara dela den med er. Den handlar om "Maja o Fredrik på Fiskere".
Maja var allmänt känd som stor blomstervän och älskade att gå och påta i jorden, hon gladdes när det på våren började spira i rabatterna. 




Ett orosmoln fanns emellertid alltid och det var hennes höns, så fort Maja vände ryggen till var dom i hennes rabatter, sparkade så jorden rök. Fredrik fick ofta höra Majas klagan över hönsen
-Nu har de eländiga hönorna varit framme å spralat och mollat sig i mina rosesänger igen.




Fredrik tröttnade till slut på Majas klagan och när Maja vid ett tillfälle satt i stugan o vävde, lockade han in hönorna i det lilla hönshuset och högg, utan tvekan, huvudet av dom. Tog sedan dom bloddrypande hönorna i ett knippe och bar in dom till Maja. Hon blev "rent löcks förskräckte" när hon såg Fredrik komma och höra honom stillsamt säga 
- Här har du dom, mi Maja, nu spralad de inte mer.
Det var en dam vid namn Gerda Eriksson som berättat detta för Olle, roligt att det kom med i boken. 
Tänk om man kunde hitta mer berättelser om sina anfäder.
Jag är väldigt fascinerad av gammalt både historier, hus och prylar. Har nog i mitt förra liv varit en torparkärring med gubbe o en drös ungar.


Hittade en bild i boken på en gumma som hette "Mannes-Hedda"   hon står utanför sitt lilla torp. I denna enkla backstuga med jordgolv utan några som helst bekvämligheter , födde hon sina 9 barn.
Denna bild tycker jag speglar våra egna förfäders  enkla boende en gång i tiden.




Ja det får väl vara bra för idag, skall inte trötta ut er mer med mitt tjat om gamla tider men det var roligt att skriva om det.

Ha en bra fredag o hoppas helgen blir solig för er alla.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag tänker mycket på det som var förr då jag saknar mina fosterföräldrar och deras hus. Visst jag bor 2 km från det huset men det är ju andra som bor där nu och mina fosterföräldrar är borta sedan flera år. Jag umgås däremot med dom som köpte vårat hus och dom är jättetrevliga. Ha en fin dag !

ansepanse sa...

det är inget tjat :) det är roligt att läsa om gamla tider
vad roligt att din mamma och bror var och hälsade på hos dig
och vet du, du har inte missat Bonde söker fru eftersom det inte har varit något den här veckan på grund av Idol, de hoppade över en vecka
en fin fredag till dig vännen - bamsekramar

Dehäreja sa...

Tider som flytt är inte tjat, utan intressant! Och visst är gammla bilder vackra, på sitt eget specilla sätt!

Ha en bra fredag!

Cina sa...

Ohhh vilken underbar berättelse spännande att läsa så inte är väl det något tjat kan jag tycka.
Vad roligt att din mamma är så pigg så hon kan hälsa på i stugan. Förstår va kul att kunna plocka kantareller utanför husknuten.
Nu önskar jag dig en trevlig helg!
Kramen min vän.

ansepanse sa...

Sv: jag laddade trimmerna en timme och sedan orkade den precis klippa resten också :)
en fin fredagkväll till dig - bamsekramar

Sladdertackan sa...

Trevligt att läsa om gamla tider. Jag har inte släktforskat, men jag hade en faster som försökte. Jag kommer från Finland och krig har gjort att kyrkor brunnit och skriftlig dokumentation försvunnit.

Doris sa...

Trevligt att läsa om dina anfäder, här är det fåren som förstör mina odlingar men jag hoppas verkligen att ingen tar kål på dem för det !
Önskar dig en skön vecka, kram.