onsdag 23 augusti 2017

Skogens guld



God kväll på er alla som kikar in här hos mig.
Sitter å tittar på tv, Edge of Alaska.
Det handlar om folk som bor i Alaska och lever
av vad naturen har att erbjuda.
Jag tycker det är gaska intressant att se hur dom lever.

Igår kväll måste det ha åskat eländigt mycket på 
den östra sidan av Vänern, såg hur himlen lystes upp av
blixtrar men hörde inte så mycket muller. Jag bor på den västra
sidan av Vänern och där stod jag för att försöka hinna med och
ta ett kort på den upplysta himmeln. Jag tog så många bilder för att 
hinna med men icke sa Nicke, detta är allt som blev.

Idag har det varit en ganska tråkig dag, känt mig lite nedstämd.
Visste inte riktigt vad ja skulle hitta på åka till Håverud eller till
fjället, gå på promenad i samhället, det fick bli fjället.
När jag känner mig ledsen och nerstämd gör denna naturen 
något med mig, blir avslappnad och det gör mig gott.
Tog med lite fika och iväg det bar.

Det var en båt ute på sjön som var väldigt intressant att kika på.

 Kaffestund, stilla å lugnt och denna utsikt, vad mer kan man begära
av en utflykt i naturen.

Har inte ätit svamp på många år inte sedan min operation.
Tänkte jag skulle prova lite försiktigt igen men då måste man ju 
hitta någon. Jag vågar bara plocka kantareller, 
så det blev till å kika i skogen på väg tillbaka till bilen.
Jippi några hitta jag, nu är dom smörstekta och skall avsmakas imorgon.

Ja det var nog alles från mormias hjärterum.
Kram på er!

6 kommentarer:

Anki sa...

Har sett en del avsnitt av de där programmen och visst är det spännande att se hur de klarar tillvaron.
Här är det många år sen vi hade ett rejält åskväder, men jag vet hur jag försökt fånga blixten många gånger men aldrig lyckats. Din bild blev ändå bra med spännande och dramatiska moln!
Härlig utflykt till fjället och tänk att du hittade lite kantareller - här finns ingen svamp att tala om, men hoppet lever :)
Ha det gott!
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är ju skönt att du har hunden och kan ta en prommis när allt känns lite grått i livet. För så fort man kommer ut i naturen så känns ju saker och ting lite lättare.
Det är kanske därför dom här naturlevande folken verkar väldigt nöjda med sina liv, dom har inget annat än sina grundläggande behov att ägna sig åt!
KRAM
Susie

Hajan sa...

Hejsan , har avslutat min kväll nu. Man få vara lite nedstämd i bland. Det vore konstigt eljest, det är ju samma med livet, allt är ju inte roligt jämt . man behöver ju bara slå på TVn på morgonen.
Man tror inte det är sant hur vi har blivit mot varandra.
Sådant gillar inte jag, och denna fixering om varandra Vilka som duger och inte duger. Nu är det värr än något annat.
Jag tycker din blogg är så vacker, med denna blåa färg. Så snyggt gjort sammanfattningen också. En fröjd att titta i din blogg.
I morgon kommer de med mina varor från Coop, varje torsdag. På
måndagen hämtar de min lista, vad jag behöver för varor.
för mig är det jätteskönt. God natt nu vi hörs en annan dag-
kram från Harriet i Östergötland

Fenixmonas sa...

Har hittat lite kantareller och Karl Johan men det har varit väldigt torrt här så det har inte kommit igång ordentligt än. Kramiz

Marita sa...

Det var längesen jag plockade svamp, jag är ingen större svampälskare, och så har man väl blivit lite mer bekväm med åren. Förr var man ute och plockade lingon och blåbär. Det var när barnen var små och dom älskade att vara med i skogen.
I sommar har det inte varit mycket åska här, knappt ingenting. Det har ju inte varit riktigt så varmt heller.
Vad härligt med din utflykt i fin natur, det ger ro bukar jag tycka, och det händer ofta att jag ger mig ut och bara är...
Hoppas du är gladare till sinnes nu, men det är ju så där, vissa dagar är man inte på topp helt enkelt
Kram och sköt om dig♥

Herr Nilssons Fru sa...

VAd mysigt det låter, att gå upp på fjället, Här finns knappast en kulle än att bestiga :) men fin natur att njuta i de har vi. Naturen o luften är som bommul för skälen, framför allt när man är lite låg.

Jag har aldrig sett de där programmet, jag ser inte mycket på TV.
de finns vissa program jag kollar om jag inte har annt för mig.
Svampplockar är jag inte heller :) jag tillhör de som ser till att de som säljer svamp överlever. Men kan erkänna att de bara blir champinjoner, enda svamp jag gillar.

Fin vovve. Oh vad jag saknar min golden tjej. Har ju hennes dotter kvar som du kanske minns är en blandning golden/schäfer.


Kramiz